Generalforsamling 2014

Tirsdag d.21. januar afholdt Mariager Fjord Orienteringsklub for 28. gang sin generalforsamling, og i lige så mange år var det formand Jørn Blom, der bød velkommen. I år var det dog med vemod i stemmen, for Jørn valgte at takke af som formand og overgive kasketten til en anden. Siden stiftelsen af klubben tilbage i 1986 har Jørn Blom, sammen med skiftende bestyrelser, trukket det store læs, og han vil nu især koncentrere sig om sit ”hjertebarn” - korttegning af klubbens mange O-kort. Ligeså vil han også stadig være at finde som stævneleder og hjælper ved diverse af klubbens stævner. Der blev selvfølgelig holdt afskedstaler og overrakt gaver, og som den første i klubbens historie blev Jørn udnævnt til klubbens æresmedlem, en titel som de fremmødte 19 medlemmer gav stort bifald for.

Som ny på posten blev mangeårige medlem Niels Jørgen Iversen valgt. Niels Jørgen er især kendt for sin banelægning og banekontrol ved klubbens mange O-løbsstævner, og han er ligeledes at finde blandt klubbens korttegnere. Desuden har han flere års erfaring med bestyrelsesarbejde i klubben, så en ny, men kendt mand på posten.

Helt ny mand i bestyrelsen blev Søren Skovrider, der tidligere har været suppleant. Søren har især været banelægger og banekontrol i klubbens regi.

Ud over disse to personer, tæller bestyrelsen flg.: Kasserer Keld Østergaard, Erik Nielsen, Christian Peter MacLassen, Henrik Bach, Jens Søgaard Christensen, Leo Poulsen og Jens Chr. Dalgaard, og suppleant for disse blev Gert Rebsdorf.

I sin beretning kunne den afgående formand Jørn Blom fortælle om endnu et forrygende godt år i klubben. Bl.a. om klubbens mange faste stævner i form af hele tre O-løbsstævner: Nytårsløbet i begyndelsen af januar, Nordjysk Natløb i september og Efterårsstafetten i november, tilsammen med omkring 300 løbere. Dertil kommer de tre store motionsløb: Beauté Pacifique Kvindeløb i Hadsund i maj, Mariagerløbet i juni og Hadsundløbet i september, hvor det samlede deltagerantal i 2013 var godt over de 2.000 løbere. Ud over disse deciderede stævner, afholdt klubben også 10 alm. træningsløb samt tre eventløb m. ”Find-vej-i”, et landsdækkende projekt under bl.a. Dansk Orienterings Forbund.

Formandens beretning blev suppleret af de forskellige udvalgsformænd, og over hele linien var der kun positive ord at berette.

Kassereren kunne glædelig berette, at klubbens økonomi ser ganske fornuftig ud, og selv om man i det forgangne år ikke har haft en hovedsponsor, har de mange arrangementer alligevel kunnet give et overskud. Dette bevirkede bl.a., at klubben efter flere års opsparing kunne investere i en eventvogn, som er en slags stor kontortrailer, og dermed afvikle alle stævner med især det tekniske og følsomme tidtagningsgrej i tørvejr.

Antallet af medlemmer ligger ret stabilt: for O-løbernes vedkommende er det 90, og en lille stigning for Mariagerløberne, således de nu tæller 40.

Efter generalforsamlingen blev der vanen tro serveret kaffe og lagkager, og ikke mindst denne gang blev de gamle minder trukket frem af gemmerne sammen med Jørn Blom, nu ex-formand – men stadig meget aktiv i klubben.