WMOC 2012 i HARZEN

Lokalreporter: Gert Rebsdorf

Foto: Gert og Ran Rebsdorf

Fredag den 29. juni pakkede vi bilen og kørte sydpå mod Harzen i Tyskland for at mødes med 8  andre o-løbere og deres familie, i alt 15 personer fra MFOK/KBH.PI. Efter 9 timers kørsel med pauser og kø ankom vi fredag aften til et hyggeligt landsted få kilometer nord/øst for Harzen, en gammel gård med stutteri og udlejning af lejligheder med udsigt til heksens hjemsted, Brocken. Nogle af MFOKèrne var  allerede indkvarteret så efter en hurtig indflytning hos Vagn og Sigrid kørte vi til den lokale by og fik et godt måltid mad i den gamle ”toldstation”.

Lørdag tog vi alle til stævnecenteret og afhentede vores klubpose og der var ligeledes tid til at besøge o-boderne, nogle fik købt sko og andre WMOC effekter. I posen var der et par prøveløb så senere på dagen tog Vagn og jeg ind til Bad Harzburg for at prøve sprintkortet. Det var en meget dårlig sprintbane på et ringe kort med kun mulighed for et vejvalg mellem posterne, men pyt vejret var godt, 28 grader. De sidste klubmedlemmer ankom til stutteriet og vi var nu klar til at løbe sprintkvalifikation om søndagen.

Søndag var sprintkvalifikation I den hyggelige del af byen. Vi skulle parkere ved stævnecenteret og herfra blev vi kørt i busser til stævnepladsen midt i byens park. Det var utroligt at vi kunne være over 4000 løbere med familier i parkområdet. Sprintbanerne var fine med mange poster og vejvalg.

Efter løbet var Arne,Vagn og Elisabeth klar til A-finalen, Rigmor i  B-finalen, Gert, Helge P., Inge og Hanne P i C-finalen og NJ i D-finalen.

Efter bad og omklædning tog vi på Serbisk restaurant og blev stokmæt og på vej hjem kørte vi forbi stævnecenteret for at se vores starttider til finalen mandag, men starttiderne var fjernet noget før lukketid så vi lånte en pc og fik vores tider.

Mandag kørte vi til Goslar for at løbe sprintfinale. Alle biler fandt Goslar men ikke parkeringen, den smuttede for arrangørerne, de var ikke klar over at p-pladsen var besat af et kæmpe tivoli. Så de måtte i hast finde egnede p-pladser til mange hundrede biler i de små gader op til flere km. væk fra stævnepladsen. Det var mit held at jeg havde Rigmor med på forsædet i bilen, hun fægtede vildt med vores p-skilt så vi fik lov til at parkere på + 80 år parkeringen nær stævnepladsen og vi var glade. Igen en hyggelig stævneplads på en stor plæne foran slottet meget tæt på gågaderne i den gamle bydel. Løbet foregik mest i den gamle bydel med snævre gader, små butikker og brosten. Brostene blev selvfølgelig noget glatte da det begyndte at regne midtvejs gennem stævnet. Herefter blev det endnu mere besværligt at løbe ud og ind imellem  de mange turister og deres paraplyer i de snævre gader. Alle kom igennem, også Vagn der ikke kunne finde de sidste 3  poster fordi der stod en stor kirke forkert placeret (mente han). Fakta var at han  havde løbet så stærkt ned af en bakke at han løb forbi kirken. På vejen hjem til godset havde de tyske myndigheder placeret nogle kameraer på motorvejen og vi var et par stykker der gik i fælden, Helge P. og mig selv.

Resultaterne fra sprintfinalerne:

H 75 Vagn nr. 56  (130)          H 70 Arne nr. 57  (302)         D 65 Rigmor nr. 85  (205)

H 60 Helge P. nr. 202  (369)        H 60 NJ nr. 270  (369)        D 60 Elisabeth nr. 53  (232)

H 55 Gert nr. 171  (267)        D 55 Hanne P. nr. 171  (214)      D 55 Inge nr. 186   (214)

H 40 Bo P. nr. 58   (129)

Tirsdag var fridag, nogle legede turist, andre shoppede, Ran og jeg var turister i den flotte, gamle by Wernigerode. Efter en bytur hvor vi mødte mange o-løbere, tog vi op mod Brocken 1100m. høj, hvor der var lavet et træningsløb et stykke derfra. Et løb med pæne stigninger og på toppen var der 3 store naturskabte stensøjler, den ene med jernstiger påmonteret hvor vi kunne bestige toppen af den højeste stensøjle. Flot udsigt. På vejen hjem havde myndighederne igen placeret nogle kameraer lige præcis i et sving ned af en bakke, her blev Arne og jeg fotograferet igen, surt. Om aftenen skrev vi en sms til Keld Ø og spurgte om vi havde en bødekasse i klubben, jo det havde klubben måske, men ikke for alle medlemmer (jeg var slettet på listen). Nå!!

Onsdag drejede det sig om 1. kvalifikation til langdistance. Det foregik i Drei Annen Hohne nær Brocken. Parkering langt fra stævnepladsen, herfra skulle man så gå 1,4 km. til togstation, hvor man kunne vælge at tage toget eller en bus til stævnepladsen. Løbsområdet var rimeligt svært med mange større sten og klipper. Mange bom. Alle kom igennem undtaget Arne, han missede en post. God tur men sure buschauffører. Rigmor og Elisabeth havde et godt løb og hyggelig samvær til aftensmaden opvejede vi andres bom.

Torsdag løb vi 2. kvalifikation til langdistance. Det var mere normal skov øst for Clausthal-Zellerfeld. Skoven havde mange huller, render og lavninger, en enkelt stor bakke hev lidt tænder ud på min bane, så meget at jeg kom uden for kortet en stund. Alle kom igennem løbet uden disk denne gang, så nu kunne vi slappe af en dags tid inden finalen lørdag. Om aftenen lavede Ran thaimad til hele flokken og vi drak rigelig med væske til at opveje tabet på de lange distancer fra dagen. Vejret var godt, 25 grader, indtil at grillen var klar til de frostne tigerrejer, så startede der en torden/lyn og regnbyge af de større. Grillen blev droppet og alle søgte tilflugt hos Iversen/Poulsen`s. med brug af deres ovn.

Fredag, sol 26 grader, en fin afslapningsdag. Iversen`s tog til Brocken med damptog, de havde en god dag men lugtede noget af røg både fra toget og de røgede foreller de hjembragte fra turen. Poulsen`s blev hjemme og fandt en bog eller to og nød solen samt en pilsner m.m. Vagn og Sigrid kørte en tur ind i det gamle Østtyskland og Wernigerode by. Arne, Rigmor og Elisabeth mødte vi igen inde i Goslar`s gamle bydel hvor Ran og jeg shoppede rundt. Om aftenen berettede Arne at han havde fantastiske gode ben og ærgrede sig over at han ikke kom i A-finalen Ja,ja. Jeg fandt en firkløver på vores græsplæne og ønskede at jeg kom på 1.pladsen i C-finalen. (det blev en 23. pl.).
Rigmor, Elisabeth, Vagn og Bo kvalificerede sig til A-finalen,Gert, Inge og Hanne P. i C-finalen og NJ D-finalen.

Lørdag: Finaledag. Et stort stenbrud syd for Bad Harzburg var omdannet til stævneplads. Her fandt vi igen ”vores klubtelt” Vendelboerne, en stor tak til vores venner i det nordjyske som hver dag havde teltet med. Terrænet var et mix af 1. og 2. kvalifikation men med en kæmpe bakke på op til  95 meter fra de sidste poster til opløb. Helge P. glemte post 3 og røg ud af ranglisten. Inge og Hanne sprang helt over finalen og gik i kloster sammen med Sigrid . Men et godt løb.

Resultaterne fra WMOC Long distance:

M75 Vagn  57 (147)     M60 NJ  314 (426)    W65 Rigmor  29 (329) flot, stort tillykke.

W 60 Elisabeth  67 (258)    M55 Gert  183 (308)    M40 Bo P.  69 (160).

En god klubtur som afsluttede lørdag aften på det lokale Steakhouse for påfyldning af depoterne, vejret var ok, en blanding af sol, regn, lyn, torden og varme.